Heb je binnenkort een kijk- en luistertoets Duits van Cito? Hier geef ik een paar korte tips ter voorbereiding en tips die je ook tijdens het maken van de toets kunt toepassen.
Helaas is het dus zo, dat het materiaal van Cito niet gepubliceerd mag worden, dus mag ik geen oefenmateriaal delen. Je docent op school heeft – in de meeste gevallen – toegang tot de oude kijk- en luistertoetsen en zal deze tijdens de lessen met de leerlingen oefenen. Om alsnog wat beter te worden in deze vaardigheid, kun je bijvoorbeeld naar Duitse films en series op Netflix kijken. Hier verzamel ik wat kijktips.
Voorbereiding
Gezien het een vaardigheidstoets is, valt hier last-minute niet veel voor te leren. Het is zeker handig om de signaalwoorden te kennen, want ook in gesproken tekst hebben deze woorden een functie. Het oefenen van een vaardigheid vergt tijd. Zorg ervoor dat je op tijd gaat kijken en luisteren naar Duitstalige video’s, films, series, podcasts, muziek, radioprogramma’s, etc.
Tijdens de toets
De Cito kijk- en luistertoets Duits bestaat uit alléén meerkeuzevragen. Hierbij moet je – nét als bij leesvaardigheid – erop letten dat je niet wordt verleid om het verkeerde antwoord te kiezen. Het handigst is als je op het opgaveboekje mag schrijven, want dan kun je de belangrijkste info uit de vragen en antwoorden markeren. Hieronder laat ik in een aantal stappen zien hoe je de kijk- en luistertoets vragen het beste kunt aanpakken:
- Stap 1: Lees de vraag (en markeer de belangrijkste begrippen) – zorg ervoor dat je duidelijk in je hoofd hebt wélke vraag er wordt gesteld en wélke info je nodig hebt
- Stap 2: Lees de antwoorden (en markeer de belangrijkste begrippen) – het is belangrijk dat je de verschillen per antwoordmogelijkheid goed in je hoofd hebt
- Stap 3: Luister/kijk naar het fragment en houd de vraag in je achterhoofd – blijf luisteren naar het benodigde antwoord. Zodra je je antwoord hebt gehoord, kies je de best passende antwoordmogelijkheid
- Stap 4: Laat je niet misleiden door alle info die volgt – hier zal info in voorkomen die in de overige antwoordmogelijkheden staat
- Stap 5: Ter bevestiging – het juiste antwoord wordt vaak helemaal aan het einde (laatste zin vóór de piep) herhaald
Tips tijdens het videodeel
Het beeld zelf is niet van groot belang, laat je niet afleiden door de beelden. Probeer je aandacht te richten op wat er wordt gezegd. Ik zelf kijk bijvoorbeeld bijna nooit naar de video, maar luister alléén naar de tekst.
Tips antwoordmogelijkheden analyseren
Net als bij leesvaardigheid, is bij de kijk- en luistertoetsen ook een bepaald patroon te herkennen in de antwoordmogelijkheden. Er staan tegenovergestelde antwoordmogelijkheden in of bijvoorbeeld antwoorden die inhoudelijk erg op elkaar lijken. Helaas heb je maar heel even de tijd om hierover na te denken, gezien het fragment na de piep weer begint. Maar mocht je het herkennen, let hierop! Hier vind je meer info over tegenovergestelde antwoordmogelijkheden in examenteksten. Dit is ook van toepassing op kijk- en luistertoets vragen.
Hieronder een voorbeeldopgave van Cito. Helaas in het Nederlands, dus houd er rekening mee dat in de kijk- en luistertoets HAVO en VWO Duitse vragen staan.
Waarom willen sommige mensen steeds meer geld verdienen?
A Bij hen werkt het verdienen van geld als drugs op de hersenen.
B Om hun drugsverslaving te financieren hebben ze steeds meer geld nodig.
C Ze zijn verslaafd aan de luxe waar ze met hun geld toegang toe hebben.
Uitleg bovenstaande voorbeeldvraag
Nou heb ik helaas het bijhorende fragment niet, dus kan ik je alleen de aanpak van het lezen van de vraag laten zien:
Je hebt de vraag en de antwoorden gelezen en gaat nu letten op: “waarom meer geld verdienen?”
De opties zijn: “geld werkt als drugs”, “drugsverslaving financieren” of “verslaafd aan luxe”.
Je ziet dan 1 antwoord eruit springt, namelijk antwoord B. Hier gaat het om een daadwerkelijke drugsverslaving en niet om de verslaving aan geld verdienen. Antwoord A en C lijken meer op elkaar en dus is de kans groter dan één van deze antwoorden goed is. Het juiste antwoord is A.